mandag 20. april 2009

Statistikk, hvordan leser jeg skårene riktig?

Å beskrive god faglig bruk av 5-15 resultater faller utenfor rammen av dette blog-innlegget. Det er øsnkelig med kurs/miniseminarer der det blir tatt opp tolkning og bruk av resultater, gjerne illustrert med eksempler som seminardeltakerne har med.

Vi forutsetter imidlertid at de som godkjennes som brukere har grunnleggende kunnskap om testtolkning og forståelse av statistiske begreper som standardskårer, persentiler osv.
(sjekk de norske kravene her.)

SPØRSMÅL/PROBLEM:
I den sammenheng vil vi gjøre oppmerksom på at flere våkne brukere har påpekt at verdiene for 98. persentil og 2 standardavvik over gjennomsnitt ikke stemmer overens slik vi er vant til.

SVAR:
Dette har sammenheng med at skårene på områder og delområder ikke er normalfordelte fordi svaralternativet ”passer ikke” blir brukt mye mer enn de to andre svaralternativene når foreldre fyller ut for ”gjennomsnittsbarn”. Ut i fra statistiske vurderinger har man valgt persentiler. Skårer i rød sone betyr altså at mindre enn 2 prosent vil få like høye problemskårer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar